Behoud van cultuur


De conservering beweging, ook wel bekend als natuurbehoud, is een politieke, milieu-en een sociale beweging die streeft naar natuurlijke hulpbronnen te beschermen met inbegrip van dierlijke, schimmel-en plantensoorten en hun habitat voor de toekomst. De vroege behoud beweging, zoals de visserij en wildbeheer, water, bodem behoud en het duurzame bosbouw. De moderne milieubeweging is verbreed van de nadruk die de vroege beweging op het gebruik van duurzame opbrengst van de natuurlijke hulpbronnen en het behoud van wilde natuur voor het behoud van de biodiversiteit op te nemen. Sommigen zeggen dat het behoud beweging maakt deel uit van de bredere en verdergaande cultuur beweging, terwijl anderen beweren dat zij verschillen, zowel in ideologie en praktijk. Vooral in de Verenigde Staten, wordt het behoud gezien als verschillend van de milieubeweging in dat het de bedoeling uitdrukkelijk de natuurlijke hulpbronnen voor hun niet aflatende duurzaam gebruik door de mens.
In andere delen van de wereld behoud wordt meer in het algemeen gebruikt om de vernietiging van natuurgebieden en de actieve bescherming van wilde dieren van hun inherente waarde, zo veel als voor elke waarde die ze hebben voor de mens zijn. Jones (1991) stelt dat vanuit een economisch perspectief van de westerse landen zijn niet meer destructief van natuurlijke hulpbronnen dan welke andere beschaving. Hij verwerpt de suggestie dat het christendom, door het vernietigen van animisme, de ondergang van de natuur gefaciliteerd in het Westen, onder vermelding vindt hij geen bewijs dat een cultuur was of is minder uitbuitende van de natuurlijke wereld dan het christendom. Hij merkt op dat Oost-agrarische geschiedenis talrijke voorbeelden van massale deforestations, erosie, verzilting van rivieren, en besmetting met watergedragen parasieten heeft. Hij wijst op grote schaal dieren uitsterven en verkwistend landbouwpraktijken door Noord-Amerikaanse Indianen voor 1492. Jones maakt dat de economische groei in het Westen leidde tot een hoger niveau van het gebruik van hulpbronnen, maar vindt geen bewijs voor de opvatting dat een dergelijke exploitatie van hulpbronnen was een product van religie, cultuur, of aardrijkskunde te ondersteunen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *